Persona Ku: Drama Melayu



Pada awal semester 1 saya dengan spontanya telah menguji bakat untuk teater Melayu yang bertajuk Keris Laksamana Bentan oleh senior Kesusasteraan Bahasa Inggeris. Drama Melayu tersebut telah diadaptasikan dalam Bahasa Inggeris. Saya tidaklah berminat untuk menguji bakat secara serius tetapi setelah diajak, saya pun mencuba. Saya tidak pernah menyertai teater secara besar-besaran jadi dengan ekspektasi yang rendah saya amat terkejut apabila diterima sebagai penari pementasan tersebut.

Kami telah diberikan kontrak serta skrip yang sangat mengujakan. Jadual latihan pada setiap malam sepanjang dua bulan. Dengan sebaik mungkin dan kurang pengalaman saya telah berusaha untuk menyempurnakan gabungan tarian zapin, tarian istana serta persembahan lagu 'Kurik Kundi'. Tiga buah tarian dalam masa 2 bulan? Saya juga gementar! 

Titik peluh serta perjuangan saya untuk persembahan teater tersebut akan terpahat dalam memori indah saya daripada UPM. Saya amat berminat kepada tarian-tarian tradisional Melayu serta persembahan teater dan berharap akan ada lagi peluang untuk menambah lagi pengalaman.

Seterusnya saya ingin mengongsikan pengalaman itu juga :)







x,
melissa

Comments

Popular posts from this blog