Diari Dunia: Panduan Mencari Kebahagiaan


  • Kebahagiaan tidak pernah dijumpai, ia dicipta. Ia bermula dengan anda. Anda bertanggungjawab sepenuhnya untuknya. Terimalah apabila anda mempunyai peluang. Cari dalam setiap saat hidup.

  • Hentikan menunggu kebahagiaan datang daripada orang lain. Anda tidak akan dihidangkan kebahagian diatas dulang emas. Keluar dan cari sendiri kebahagiaan tersebut. Anda tidak boleh mencintai seseorang jika anda tidak boleh mencintai diri sendiri. Jangan takut untuk mengubah diri anda dengan baik.

  • Kebahagiaan itu juga untuk dikongsikan dengan orang lain. Rawat orang dengan kebaikan walaupun mereka tidak berbuat baik kepada anda. Hidup untuk setiap saat kerana anda tidak tahu bila anda akan mati.

  • Bangun setiap hari dengan pemikiran positif. Jangan bandingkan diri dengan orang-orang di media sosial. Jadilah yang lebih asli. Puas hati dengan diri sendiri. Anda tidak perlu sempurna dalam segalanya. Cari semangat anda.

  • Anda tidak perlu sentiasa betul sepanjang masa. Anda tidak perlu mempunyai kawalan. Anda perlu berhenti mengeluh. Anda perlu berhenti menarik perhatian orang lain. Impikan impian anda. Belajar untuk melepaskan masa lampau anda. Hentikan hidup seperti yang lain mahukan anda hidup. Hentikan semua pemikiran negatif.

  • Anda hanya mempunyai satu kehidupan jadi mengapa membazirkannya pada perkara-perkara, yang tidak berguna. Mula lakukan sesuatu, yang menjadikan anda bahagia. Belajar untuk menikmati kehidupan. Jangan berhenti mempercayai kebahagiaan. Percayalah.


  • Mempunyai pengaruh yang baik. Jika anda mempunyai orang yang berfikiran positif di sekeliling anda secara automatik akan berasa gembira dan positif dalam diri anda. Sayangi ibu bapa anda; mereka lah yang paling penting di dunia.

  • Tetapkan matlamat dan misi anda. Tolak diri untuk mencapainya. Bekerja keras dan kejayaan tersebut akan datang di hadapan anda. Jika kesilapan dibuat jangan tertekan. Belajar darinya dan cuba lagi untuk mengelakkan kesilapan.

  • Setiap kali anda mendapati diri anda keseorangan dan fikiran anda mula ke arah pemikiran negatif, bergerak dari tempat itu. Berjalan atau minum air. Keluar untuk mendapatkan udara segar. Ikuti hati anda tetapi dengarlah fikiran anda.

  • Cabar diri sendiri. Ia akan memastikan tumpuan anda dan menjadi sibuk. Berjuang dengan ketakutan anda. Belajarlah untuk menikmati detik-detik kecil dalam hidup. Tiada siapa yang berbakat, orang bekerja keras dan memperbaiki diri dalam bidang tertentu untuk berjaya.










Comments

Popular posts from this blog